تردیدهای بنیادین در معیارهای شناخت کنایه
نویسندگان
چکیده
در کتابهای بلاغت برای شناخت کنایه پنج معیار ارائه شده است. موضوع این پژوهش بررسی درستی و کارآیی معیارهای چهارم و پنجم است که در شناخت و تعریف کنایه ابهام و آشفتگی آفریدهاند و موجب ناسازگاری تعاریف کنایه با ماهیت کنایات شدهاند. درباره درستی و کارآیی معیار چهارم باید گفت کنایه در واژه و ترکیب شکل نمیگیرد؛ زیرا دربردارنده تصویر مرکبی است که به ضرورت در گزاره کنایی شکل میگیرد و از معنای اولیه دارای مصداقی بیرونی یا مصداقی خیالی برخوردار میشود و سپس زمینه تداعی لازم معنا را فراهم میکند؛ درنتیجه، ازآنجاکه کنایه در جمله شکل میگیرد، باید آن را گزاره کنایی گفت. درباره درستی و کارآیی معیار پنجم باید گفت معنای حقیقی همه گزارههای کنایی، بنابر ماهیت شیوههای تصویرسازی زبانی، همیشه در واقعیت بیرونی تحقق یافتنی نیستند و همیشه مصداق بیرونی و عینی ندارند. بنابراین معنای اولیه کنایه گاه مصداق بیرونی و گاه مصداق خیالی دارد. درهرحال، این معنای اولیه، فراخواننده مدلولهای معنایی هم نشین خود است و گذر به ملازم معنا را ممکن میکند. بنابراین برمبنای ماهیت معنای اولیه، گزارههای کنایی را میتوان به سه گروه تقسیم کرد: گروه اول، گزارههای کنایی تصویری که معنای اولیه و لازم معنایشان قابلیت تحقق در واقعیت بیرونی را دارد و لازم معنایشان بر معنایی دارای مصداق عینی دلالت میکند؛ گروه دوم، گزارههای کنایی خیالی که معنای اولیهشان مصداق خیالی دارد و لازم معنایشان بر مفهومی انتزاعی دلالت میکند؛ گروه سوم، گزارههای کنایی شعری که دارای صورخیال مجاز، تشبیه و استعاره هستند و معنای اولیهشان پس از کشف مجازها و استعارات ممکن است قابلیت تحقق در واقعیت بیرونی یا تحقق در خیال را داشته باشد و لازم معنایشان نیز ممکن است بر مصداقی عینی یا مفهومی انتزاعی دلالت کند.
منابع مشابه
شناخت واقعیت بنیادین جنایات بینالمللی
چکیده: مبنا و بستر مباحث حقوقی را حق تشکیل میدهد که امری سیال و متحول است؛ لذا باید مدعی شد که در چنین بستری کلیه علوم حقوقی و از جمله حقوق بینالملل کیفری متغیر تابع و پویا هستند. و توأم با عقلمند شدن و نظام یافتگی جامعه، که اینها را میتوان متغیرهای مستقل نامید، در جهت بسط و قوام اینچنین عقلمندی گام بر میدارند. یکی از راههای گسترش نظاممندی جامعه، شناسایی رفتارهای ناقض این نظاممندی، و جرم انگاری...
جایگاه کنایه در مثنوی مولانا
کنایه از رایج ترین ابزارهای بلاغی است که در متون ادبی و هنری به خصوص در آثاری که دارای سبک تعلیمی هستند کاربرد فراوان دارد. در مقاله حاضر نگارنده کوشیده است که قلمرو و جایگاه کنایه را در مثنوی مولانا جلال الدین رومی مورد مطالعه قرار داده و نکات در خور توجه در این زمینه را بیان نماید. این مقاله صورت اجمالی از یک طرح پژوهشی است، که شامل تمام کنایات دو دفتر مثنوی همراه با توضیح آنهاست.
متن کاملشناخت هویت دینی دانشجو جهت تحوّل بنیادین در دانشگاههای ایران اسلامی
هدف : هدف تحقیق حاضر این است که ضمن تدقیق در واژگانی مانند «هویت»، «دین» و «دانشجو»، رابطة بین دو متغیّر «هویت دینی» و «هویت دانشجویی» را از راه مقایسة محتوایی مبانی نظری اسلام و دانشگاه مورد بررسی قرار داده، در نهایت به این پرسش پاسخ دهد که آیا در شرایط فعلی میتوان تعبیر «هویت دینی دانشجویی» را محقق شده دانست. روش : روش تحقیق، از نوع تحلیل اسنادی است. یافتهها: یافتة اصلی تحقیق این است که با ت...
متن کاملمعیارهای شناخت آیات و سور مکی و مدنی
این مقاله تعاریف «مکّی» و «مدنی» را بررسی می کند و روشهای سماعی و قیاسی شناخت آیات مکی و مدنی را طرح می نماید و گزارشی کوتاه از کار مستشرقان در این زمینه ارائه می دهد، سپس به بیان اهمیت و فواید شناخت آیات مکی و مدنی می پردازد و آنگاه ویژگیها و نشانه های لفظی و معنوی و بلاغی هر یک از آیات مکی و مدنی را دسته بندی و بررسی می کند.
متن کاملکارکرد کنایه در غزلیات شمس
کنایه بیانی غیرمستقیم و تأملبرانگیز از موضوعهای گوناگون است که جنبة هنری و خیالپردازی سخن ادبی را نیز رشد میدهد؛ همچنین شاعر و نویسنده میتواند با کاربرد آن، معانی و مضامین دشوار را با بیانی آشنا و فشرده و هنرمندانه به ذهن مخاطب منتقل و آن را نهادینه کند. در این جستار ابتدا بهطور گزیده دیدگاههای ارائهشده دربارة کنایه و ارزش هنری و کارکردهای ادبی آن در شعر بررسی میشود؛ سپس کنایه در دو ج...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
زبان و ادبیات فارسیجلد ۲۳، شماره ۷۹، صفحات ۸۳-۱۱۲
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023